Allmänna råd

Smärta är enligt IASP (International Association for the Study of Pain) ”en sensorisk och emotionell upplevelse vilken kan korreleras till verklig eller potentiell vävnadsskada eller uttryckas i termer av skada”.
På svenska kan man säga att smärta är kroppens sätt att säga ifrån att något är fel eller på väg att verkligen bli fel.

Vid akut smärta, till exempel ryggskott – var stilla, lyssna på kroppen, ta det lugnt. Det pågår många processer i kroppen som måste genomgås. Försök hitta en ställning som är avlastande för kroppsdelen som gör ont. Drick vatten för att hålla tarmarna igång. Vid ryggsmärtor, försök gå på toaletten, då för mycket avföring i tarmen kan göra att det gör mer ont.
Försök så fort som möjlig att komma i lätt rörelse. Detta brukar kunna gå efter ca ett dygn vid ett rejält ryggskott. Ta en mycket lätt, långsam och kort promenad. Gör så mycket rörelser åt alla håll som det går utan att provocera smärtan. Lev i slow motion.

Vid det här läget, alltså från ca dag 2, kan naprapatbehandlingar förkorta läkningstiden avsevärt. Man får räkna med i genomsnitt 3-5 behandlingar innan man är helt återställd.

Alla har väl någon gång haft ont och tänkt att ”det går väl över”. Ibland gör det det, ibland inte. Jag brukar rekommendera att om smärtorna inte gått över på 1 vecka så bör man söka hjälp för att undersöka vad smärtorna beror på. Ju snabbare man kommer till behandling, desto snabbare kommer besvären att försvinna.

Om man har återkommande besvär som kommer ofta och går över relativt snabbt kan det ändå vara stor idé att kolla upp varför smärtorna uppkommer. Detta beror ju naturligtvis på hur stora problem du har av besvären.